Thursday, December 5, 2013

pengalaman bersalin kali ke2-part3


.::. salam .::.
moh ler kita cntinue
mcm la hot sgt citer bersalin je pun
siap part bagai
he3

after admit 2/9
register admit ptg
dlm 6ptg baru serah diri
ya allah berat sgguh nk pegi
tp xcited pun ada
xsbr nk tgk nk cium bb
sedih giler mlm tu dekat ward
1st night tdo tanpa qaleesya
sejak bersalin kan dia
xpenah berenggang
even kursus jauh2 pun saya mtk tgguh 
kali ni nk xnak kena pisah jgk
drama airmata jgk la mlm tu
saya igtkan admit mlm tu dh nk induce
no no no
pagi kul 8 baru masuk ubat
dannnnn...
saya masih harap ada bukaan
mne taw dpt bersalin sblm masuk ubat
cntraction ada mlm tu
makin kuat jgk
nurse tgk saya berkerut2 tahan skt
so dia tny nk check ke bukaan
trs angguk laju2
alhmdlh akhirnya ada bukaan
1cm 
alhmdlh ya allah
ada jgk gud news dr xde lgsg
call encik asben bg taw
wow syok dia
msg2 doa klu2 sempat sblm masuk ubat
sambil sembg2 kat fon
dgr qaleesya dok jerit 
kemain happy dia dok main2
wah ummi je emosi lebih
hahaha
normal la tu

so mlm tu bermula episod tdo xlena
menahan cntraction yg manja2
time subuh mcm tu check sekali lg
still 1 cm
ok xpe
redha je
perancangan allah adalah yg terbaik
tggu jelah kena induce
jeng jeng kul 8lbh doc pakar dh masuk ward
geng ibu prgnt yg nk induce
mcm berjemaah je tgu turn kat katil
masuk ubat dlm kul 9pg
then kena tggu result bukaan lg 6jam
whattttt 
lambat nya
saya dok harap sgt cepat bersalin
cepat ckt discharge
hahahaha xpenyabar sgt
owhh pichar kat ward mmg xde
kali ni prgnt xsuka posing2
he3

lps induce dh settle
cntraction makin kuat
tp still gagahkan diri jalan2/nyembang2
ada yg dh 2x masuk ubat
xbukak jgk
xpe pk positif
tgh hari t tgu asben masuk time melawat
encik asben dtg bwk nasi
dh makan kenyg semua
cntraction kali ni mmg super kuat
tahan smpi peluh2
mulut mmg xbyk ckp dh
doa nabi yunus tu xhenti2 saya baca
time ni mmg xdpt dh nk solat zohor
dok cari kekuatan jgk sbnrnya
kata dlm hati ok tgu 5mnt lg nk p solat
tgu pakar dtg kul 2
asben turun solat
doc pakar dtg nk check bukaan dh bpe cm
igtkan nk solat la lps doc kuar
smpi turn saya
nebes nebes..peluh dh muka ni
tahan nafas..ok
4cm..labour room
wow ptt skt giler
terketar2 tahan sakit
ok ni baru 4cm..imagine nk tgu 10cm
hahaha bukan nk bg takut ye
rileks je..
buat mcm saya
jgn pk byk..redah je
ngeh ngeh

nurse dh dtg bg hint sblm kena tolak ke labour room
ape lg,amik towel
mandi puas2
bg wangi2
prepare brg2
dan tips nk bg bukaan cpt
bykkan jalan
mandi kerap2
kita usaha jelah yg tentu allah jua

dah mandi dah wangi
dtglah wheel chair
sila lah duduk ye
nk pegi berjihad dh ni
dlm hati xigt ape dh
igt allah doa byk2 bg mudah je

call encik asben tggu di labour room siap2
sbb saya awal2 dh request nk bilik sorang
so encik asben ble masuk teman

seram sejuk takut
act tahan sakit sama he3
finally masuk lah saya dlm labour room sebenar2 nya
sorang atas katil khas utk bersalin tu
kat dlm tu dh kena siap2 buka ape yg ptt
dan alhmdlh
niat saya nk menjaga aurat masih terjaga
sgt2 prihatin nurse kat cna
even doc incharge saya jgk
perempuan
spt yg saya doa2kan nk bersalin dgn doc perempuan
walaupun usaha saya di awal prgnt
cari doc perempuan xdpt
sbb pblm uri bwh
byk hsptl xsggup amik risiko
diorg xde bank darah
pasrah dan redha saya ke hsptl gomen
rupa2 nya allah dgr doa saya

so lps dh masuk labour room
diorg tgl je kita dlm tu
tp kejap2 diorg dtg la check 
sbb nya kena tggu bukaan btl2 10cm
mak aiii sakit xhengat dh ni
dari baca doa dlm hati
smpi la mcm saya tgh bagi ceramah
hahaha baca kuat2 dh time ni
masuk labour room dlm kul 4ptg
hampir 2jam jgk la kena tahan skt
nasib baik ada sorg nurse tu teman
budak prktikal kot
tggu je dia tepi saya
kejap2 saya mintak air
dahaga sgguh..mmg dh mcm org tgh ceramah
kering tekak
besi katil pun saya pegang terasa dh mcm ais ketul
sejuk giler kot
kat hsptl asben diorg pggil dekat nk bersalin je
dlm kul 6 lbh doc incharge dtg 
check bukaan lg
tgh cntraction kuat mmg xterasa bab ni
even time pecah ketuban pun
ok je tuptup rasa air suam2 je kuar
baru taw rasa air ketuban cmne
he3

sblm tu doc ada tny
skt sgt dh ke?
saya angguk2 je
dr td nk terkencing sgt2
tp ntah xboleh nk kencing
try masuk tiub pun dok rasa lg
sbb klu pundi kencing kosong
senang nk deliver
ok doc sembg2 jgk time saya sakit
tny nape saya xnk amik gas
mmg dr awal diorg offer
sbb ble kurangkan skt
konon nk tunjuk terer 
mmg saya xamik..sbb rasa ble je tahan lg
dan...ada jgk terbaca
klu amik gas awal2
nt letih nk push
sbb dh laloq he3 pk logik
mcm btl je
so bertahan la saya disitu hampir 2jam

now doc seluk miss v
maybe tgk saya skt sgt
kali ni cntraction kerap
rasa nya 2 3minit sekali dh
jeng jeng..tgh skt berdebar jgk tgu
mcm tgu result exam
7cm sudah
alhmdlh cpt jgk
sbb klu lbh 8jam xbuka
kena czer
syarat dia mcm tu
ada history czer mmg xleh tgu lama
kes saya plak sbb czer baru 2thn lps
tkt luka czer pecah
erkkk dgr seram jgk
alhmdlh tgh2 seluk doc kata try push
sbb nmpk mcm sakit sgt
opkos la skt sgt doc
klu xsakit lain la muka saya ni
nasib baik tgh nk push masih igt 
cara nk tarik nafas cmne
ada la blajar ckt cmne nk senang push
time ni waras lg
sekali try doc ckp
ok..good pndai push
trs push la
hahaha kes saya mmg xtgu 10 cm dh
xtaw la npe
maybe doc dh rasa kepala bb
saat ni mcm emegency
xsempat diorg nk pggil encik asben masuk
saya pun mmg xigt dh nk bg taw ape2
1st push nk try trs jd btl2
kelam kabut semua
tuptup ada 3doc pakar
semua perempuan
sekali lg alhmdlh...siap ada tolong pegang tudung saya
subhanallah 
baik2 sgt staff kat cna
memahami saya xnk buka tdg
nk cte proses push tu
mmg xdpt nk gambarkan
serius cepat sgt jd
cepat xcepat pun 
setgh jam jgk xsalah saya
smpi saya letih xde tenaga dh
bb dh nk kuar tp agak besar
mcm xdpt nk deliver normal
sekelip mata semua bising
cari operation room
call operation room tp xde kosong
tgh skt tu saya masih dgr lg 
klu lmbt bb nk lemas dah
ya allah 
saya mintak sgt dlm hati bg saya kekuatan
saya nk teruskan normal
saya xnk anak lemas
cntraction dtg je
sekuat hati guna semua tenaga yg ada
saya push jgk
tiga2 doc termasuk nurse bg support
try jgk sbb kesian bb
sambil tu saya dgr doc kira masa
kl lmbt bb lemas dh
push yg last dgn bantuan vacum
alhmdlh
tepat 7.01mlm
syukur 
keluar la
muhammad fiqriy qaleef


subhanallah
sempat saya tgk bb fresh lps kuar
qaleesya dulu lps 2 hari baru dpt tgk
sbb pre matured kan

lps dh tgk bb dh tgk bb ape
start pulak proses jahit menjahit
kali ni mmg saya sedut gas
mmg sedut xstop dh
maklum la klu vacum mmg agak byk koyakkan
lg pun kebykkan 1st time normal
mmg agak byk kena jahit
igtkan dh berakhir ujian saya
rupa nya luka saya xdpt nk dijahit dlm labour room
luka yg agak luar biasa
hahaha faham2 jelah
sakit dia smpikan sedut gas pun
saya still sakit
smpi mintak doc stop jhit
and...saya terpaksa ditolak ke operation room
special kes
perineal repair
org medical taw la nih
wahh saya still igt sblm masuk OT
terdgr staff dok tny doc
kes ape nih
nk tulis kat board
punyalah tkt sakit
yelahkan lps2 bersalin xpe jhit
sbb xterasa sgt lg
ni dh agak lama
time tu dlm pkul 9 ke 10 mlm dh
xigt sgt
tp rupanya bius satu bdn
sedar time angkat ke til je
sedar balik dh siap semua
dlm 11mlm baru tolak ke ward
e2 pun mamai2 lg
kul 1pg baru encik asben balik
kesian tgk dia
dr tgh hari tgu saya


hahhhhhaa 
punya la pnjg cte saya
mula nya xnak share
malu plak 
tp kenangkan ni 1st time
why not saya share
lgpun rmai kan membe2 tgh get ready
mental n fizikal nk bb
nasihat saya
apa pun kita plan
jgn tkt jgn pk negatif
tiap2 anak tu xsama 
jgn lupa
janji allah e2 pasti
cuma kita je jgn putus2 berdoa
bykkan solat sunat
bykkan baca al quran
tawakal
uasaha
insyallah 
guna je konsep
apa pun kasi redah
he3
nt sape bersalin jgn lupa share
kite pun nk taw jgk experince korang
ok

puas ati x dh cte semua
>____<

maaf klu ada bahasa yg kurang senang dlm blog saya
sharing is caring



now mom of two
hepp hepp hoorey

.::. salam .::.



by AkUGaDiSiKaN

No comments: