Monday, April 23, 2012

1st supplement


.::. salam..puan blog dah 2hari ssh hati.tp still selera mkan still mandi basah..tdo erk xbpe lena.
bkn tgh angau ke hape tp sbb si kecik..dah 2 hari xnk mkn.
tensen ok,pk mcm2 cara nk bg dia mkn.tp hampeh,last2 dia luah.
aftr balik kje smlm,MIL mgadu dia still xnk nasi,biskut yang dia suka pun dh xnk..
haduhh nape la cyg,umi risau klu dia lapa.tp alhmdlh bf still on.
maybe dia kenyg aje dgn susu bdn nih.hopefully mcm tu la.
so sembg2 diskus ngn encik asben..cari vitamin jelah.
decide try PHARMATON syrup wif lysine..utk tmbh selera mkn dia.




dulu taw 1 brand je,APETTON tp smlm sugestion dkt farmasi 
adalah pharmaton.kandungan lysine lebih 
ckt dr apetton.
ok je kt try dulu.
ade jgk terbaca tntg pharmaton ni,ramai jgk guna.
so ni kira 1st supplement utk qaleesya.
igt nt nk try fish oil ke..bgs utk otak.
then dah ke farmasi sggah tesco pulak.
borong segala buah,biskut keropok la.
semua longgok je kat umh MIL
klu2 qaleesya nk mkn.
pg nih ssh hati sgt,nk dtg kje td tgk dia mcm
letih je,jln pun xnk,
asik merengek..
nk menyondol je kat saya.
alahai..ni wat umi rasa nk resign je nih.
tgh pk jgk,ke sbb dia sakit.
mne taw sakit tekak ke,ulser ke
ishhh harap2 xde la ape2.

ok la,bai.








by AkUGaDiSiKaN

tgh giler nk abihkan duit


.::. ok kali ke3 n3 hari ni..giler balas dendam sblm ni kurang n3 kan kan.
dan giler jugak dok survey seluar n skirt..oh jgn xtaw,giler gaji bkn masok lg pun.lusa.
xpe,survey dulu,boleh kira budjet..if lebih..kita beli.

dah lama asik beli t shirt n tops je,suar mmg aku jarang beli.
klu nak taw,jeans n suar aku last beli ialah..
suar mgndong.
dh sethn lah kira nya.
jeans plak..last beli dekat 4thn dh.
tp nk ckp la,jeans klu levi's mmg tahan kan.
save giler..aku still pkai jeans yang time stdy dulu.
elok n muat lg.
penah beli yang lain..sekali dua pkai trs dh xsedap pkai.
kan rugi..kena beli lain.
so kena bijak.


ni palazo..mcm nk try.
tp aku ni bab seluar xberani nk beli on9.
tetiba dh oder dh dpt..besar or kecik.
xsuka.baju ape aku cnfdent.
beli je size s or m.
perfect.
klu oder m abih kuat besar ckt.
klu oder s abih kaut muat elok.


cun kan skirt ni.
kain tebal.stgh aku tgk kain nipis or jarang.
dh jatuh cinta.
igt nk pegi cari je kat sopink mall.
xberani oder.
korang taw katne ade jual?
on9 mmg byk,tp nk kat kedai senang aku leh try sblm bayar.
lg 1 bila dh try kena tny
tuan besar @ encik asben.
slalu dia tggu dpn pintu fitting room.
wajib dia tgk dulu.
green light?ok nah.bayar la.
^____^


by AkUGaDiSiKaN

Sunday, April 22, 2012

hukum bersolek


.::. just to share..jom pakat kurangkan ape yang ptt he3





BERMAKE-UP ….HARAM!

Allah telah berfirman yang bermaksud:


“Perempuan-perempuan tua yang telah terhenti haid dan mengandung, tiada keinginan berkahwin lagi, tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak bermaksud menampakkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (al-Nur: 60)


Mengikut fahaman ayat tersebut, jelaslah bahawa Allah s.w.t telah memberi satu keistimewaan kepada nenek-nenek yang telah lanjut usia. Mereka dibolehkan keluar rumah dengan tidak bertudung. Meskipun kemudahan tersebut diberi, tetapi nenek-nenek harus ingat, Allah s.w.t membolehkan mereka membuka kepala dan muka dengan syarat yang telah lanjut, tetapi sekiranya hati masih remaja, ingin bersolek, bermake-up dan sebagainya, maka hukumnya samalah dengan wanita-wanita yang masih muda remaja. Wajib bertudung.


Allah Maha Kuasa untuk menciptakan manusia dalam bentuk apa jua sekalipun. Ada wanita-wanita yang berupa paras kurang cantik. Umpamanya muka yang berparut, ada pula kulit mukanya yang berbintil-bintil dan ada pula yang memiliki rambut panjang. Terhadap golongan-golongan ini pula, harus diingatkan bahawa berhijab atau bertudung bukanlah diwajibkan terhadap wanita-wanita yang cantik sahaja. Oleh itu jangan kamu mengambil kesempatan mendedahkan ‘aurat kamu atau mengunakan alat-alat solek untuk menutup kekurangan tadi. Tutupilah dengan hijab seperti yang dikehendaki Islam. Bukankah itu lebih baik…?!


Berhati-hatilah wahai puan! Selera lelaki bukan sama. Ada yang sukakan wanita berbadan kurus, berpinggang ramping, sedangkan yang lain pula sukakan wanita bertubuh rendang, atau berkulit kuning. Ada lelaki pula yang terlalu berkemahuan, pantang melihat si hitam manis. Memang benar apa yang dikatakan, “Setiap manusia ada jodoh dan pasangannya”.


Allah s.w.t menyuruh semua wanita supaya berhijab dan melarang mereka dari mengamalkan pergaulan bebas yang sudah merebak pada hari ini. Di sebalik suruhan dan larangan tersebut ada hikmah-hikmahnya. Umpamanya, seorang suami yang memiliki isteri yang kurang cantik, tidaklah berhasrat untuk merampas isteri saudaranya yang cantik. Masakan dia dapat berbuat demikian sedangkan dia tidak pernah melihat ‘aurat wanita lain selain daripada isterinya. Oleh itu bagaimana sekalipun rupa paras isterinya, itulah secantik-cantik wanita yang halal baginya di dunia ini. Dengan demikian setiap hidup aman damai, anak- anak tidak terpisah dari ibu kandungnya, masyarakat juga aman bahagia.


Wahai wanita-wanita Islam! Tutupilah ‘auratmu seperti yang disyariatkan Islam. Janganlah kamu menggunakan kecantikan anggota mengikut perasaan. Sedarlah, disebabkan pendedahan yang kamu lakukan, sudah berapa banyak belia-belia yang tergoda dan tersiksa. Oleh itu awasilah moral dan akhlak kamu semua. Hayatilah ajaran al-Quran dan Sunnah Rasulullah.


Seperti yang dijelaskan, memang sukar untuk melayan selera jumhur, tidak sesukar melayan selera suami di rumah, tetapi setelah bertopengkan syaitan, perkara yang sukar menjadi idaman. Sebagai bukti, cuba lihat beberapa wanita hari ini yang tidak mungkin keluar rumah andainya muka belum disaluti Amami, bibir belum digincu, mata belum dikenakan eye-shadow dan pipi belum dimerahkan.


Hakikat sebenarnya, segala yang kamu kerjakan merugikan diri kamu sendiri. Di dunia dan di akhirat. Di dunia, kamu membazirkan wang beringgit- ringgit sementara di akhirat pula kamu berbogel di dalam neraka.


Sungguh sial andainya kecantikan membawa padah. Ke mana sahaja kamu pergi, lelaki ganas yang kamu temui sedangkan lelaki yang baik beradab akan menjauhkan diri.


Wahai wanita Islam semua! Tepuk dada tanya selera. Betulkah kamu benar- benar beriman kepad Allah, cinta dan patuh pula kepada segala suruhanNya. Sekiranya Rasulullah s.a.w masih hidup, apalah teguran dan peringatan Baginda terhadap kamu semua yang masih bermake-up, bersenang-senangan dan bercampul gaul di antara lelaki dengan perempuan tanpa batasan yang tertentu. Meskipun Rasulullah telah pergi meninggalkan kamu terlebih dahulu, namun Allah tetap kekal buat selama-lamanya. Dia tetap melihat apa yang kamu kerjakan, samada baik atau buruk.


Tergambarlah di fikiran, bagaimana dahsyatnya siksaan di hari Mahsyar kelak. Kalau tergambar demikian, kenapa masih tidak mahu beramal..?!


Harus diingatkan, di hari Mahsyar nanti, kamu tidak berhak memproters di hadapan Allah. Rasul telah diutuskan dan segala suruhan serta larangan telah disampaikan kepada manusia semua.


Semua suruhan dan larangan tersebut terbentang di hadapan kamu. Oleh itu hak memilih terserahkan kepada kamu, samada suka bergaul bersama-sama saudara kamu di syurga atau rela badan tersiksa di dalam neraka di hari kebangkitan kelak. Dengan jelas Rasulullah bersabda yang maksudnya:


“Terdapat dua golongan daripada umatku yang terdiri daripada ahli neraka. Satu golongan, didapati bersama-sama mereka itu, tongkat-tongkat yang sentiasa terhayun- hayun laksanan ekor lembu, lalu manusia dipalu dengannya; golongan yang kedua, terdiri dari perempuan-perempuan yang berpakaian separuh bogel, pelacur- pelacur, berkepala besar dan terkulai-kulai; mereka tidak mungkin masuk ke syurga; baunya yang tidak mungkin mereka rasai; masakan mereka dapat menyedut bauan tersebut sedangkan jarak jauh di antara mereka dengan syurga melebihi ilma ratus tahun perjalanan”.


Andai puan-puan masih meraba-raba di siang hari, menentang ajaran al- Quran dan Hadith, mengikut perasaan dan dorongan Iblis hingga melewati perbatasan yang dilarang Alllah, nescaya kamu terjerumus ke lembah maksiat. Ini telah dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud:


“Sesiapa yang menderhakai Allah dan RasulNya serta melanggar ketentuan-ketentuanNya nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam api neraka. Ia kekal didalamnya dan baginya siksaan yang amat menghinakan” (al-Nisaa’: 14) 


Awas puan-puan semua jangan sampai hidup bersandiwara, menafikan kebenaran, mempertahankan kemungkaran. Tidakkah kamu terfikir bahawa bermake-up satu perbuatan yang salah? Ya, jika perasaan dikuasai iblis, kuasa penglihatan sudah tidak bererti lagi. Yang halal dikatakan haram dan yang haram dikatakan halal. Allah memberi peringatan dalam firmanNya yang bermaksud:


 “Apakah orang yang dijadikan syaitan menganggap baik perkerjaaan yang buruk, lalu dia menyakini perkerjaan itu baik, sama dengan orang yang ditipu oleh syaitan? Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya. Janganlah dirimu binasa kerana kesedihan terhadap mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat” (al-Fatir: 8)


Hanya inilah diskusi yang dapat saya utarakan. Saya rasa sudah cukup sebagai pengenalan dasar untuk saudara-saudari yang cintakan kebenaran. Terhadap golongan yang masih lalai, saya ingin berseru. Berfikirlah dua kali, bahkan tiga kali, atau empat kali dan seterusnya hingga mendapat petunjuk semata-mata datangnya dari Allah. Oleh itu tunduk dan sujudlah kepada Allah pohonlah hidyat dariNya, mintalah petunjuk dariNya. Mudah-mudahan kamu dapat membezakan yang mana golongan yang berpihak kepada golongan kolot yang masih berpakaian membuka ‘aurat, tak ubah seperti di zaman jahiliyyah, agaknya inilah yang dikatakan “Jahiliyyah Kedua Puluh”.







.::. salam monday readers..
pg isnin yang bersemangat..nk bersemangat lg??wat en3 dulu baru wat kje he3
amacam weekend?best ker?
kami anak beranak besa2 je tp best dpt
spend time dgn anak puas2..eh tp still xckup puas.
anak mcm biasa,dh dpt kaki skg
asik merengek nk kuar jer.
hari sabtu adelah round2 
sunway carnival.
pegi 1 kedai kasut nih..
lupa nama kedai..
SHOES kot nama dia.
giler punya byk kasut ok.
rambang mata.
cari kasut bb ade berkenan tp xde saiz.
kami plak dh siap2 pilih kasut
berkenan tp...
tggu gaji la beb.
dgn sepakat nye..
kami nk back to 
zaman muda2
time suka pkai kasut nih
.
.
.



korang suka??
seingat saya..last pakai sblm kje dekat cmpy skg.
time kje ngn kilang dulu still pkai lg.
sneakes nih mmg selesa..
nk lari ke,nk panjat ke,nk lompat ke..
even p kje pkai,balik tuh siap boleh p dating.



lawa kan..rugged jer.
dulu ade sepsg mcm nih..tp kaler lain la.
encik asben kenal saya pun mmg saya pkai kasut nih.
xreti ok nk high heel.
tp sejak kerja skg ni,sejak ade kawan saya
ajar pkai high heel.
saya lupakan dia dh hu3
sian dia.
dh umo mcm skg pun boleh pkai lg kan.
janji tutp aurat dgn btul.
xsabar tggu gaji masuk.
ade yang menunggu dh.


yup..i lap u too.



by AkUGaDiSiKaN

Saturday, April 21, 2012

dulu dan sikalang



.::. salam sunday.jarang2 dpt wat en3 di hari ahad..jap je lepak nih,byk menda nk wat..lepas gian jap.
tgh godek tgk pic bday qaleesya peh tu tgk pic dolu2.
ish2 beza benor kan,dolu2 gaya bergambar berposing kalah model..sikalan..
haiyakkkk malu nk tgk.maybe sbb hormon berubah kot.
ke aku je yang erkkk ..xnk cte la.cer tgk perbezaan nye.





dulu2..di awal 20an
muda remaja gitew.
baru hnymn time nih.
mcm chomel je posing
sikalang
.
.
.
.
.
.
tgk
tgk
.
.
.

dah mcm org2 tua je
keras membatu kami posing
ke sebab nk jaga kesopanan
didepan tetamu
he3 ayat coverline,
xnak mengaku dh tua.
mmg dh makin berumo..
redha tua pasti dtg.
tp nk ckp,pic kat baju encik asben lg comel kot.
ok la,nk lunch jap.
arini spesial oww
ketam berlado..pebret.
gulpppp.


*happyweekend*





by AkUGaDiSiKaN

Thursday, April 19, 2012

cara elakkan bb gigit ketika menyusu.



.::. salam jumaat..penghulu segala hari .::.
pg nih terasa nk share my new xperience about bf..
jen jeng jeng..anak ai mula mengigit ketika menyusu.
fuhhh semenjak gg dh 6btg nih,dia ade tabiat
mengigit time menyusu.
saya plak baru je merasa gigitan tuh..perghhh sakit ok.
terjerit2 puan blog..dia plak..tergelak2.
ok dh berlaku salah paham ant kami.
dia pk aku nk main ngn dia,maka
dia gigit2 lg..
aku..auwwwww
haisshhh ssh nih.
so smlm kat fb mtk advise dr mommy y bf..
and ade google ckt2.
jom share.


1. Alihkan Bayi
Antara langkah yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan gigitan bayi ialah dengan mengalihkannya daripada payu dara secara perlahan-lahan. Sambil itu, anda digalakkan untuk menyatakan perasaan anda akibat perbuatannya. Berkatalah seperti, “Sayang, jangan gigit mama” atau “Mama sakit” biarpun ketika itu anda mungkin mempunyai sekelumit rasa marah kerana sakit, namun sebaik-baiknya luahkanlah perasaan anda secara berhemah dan lemah lembut.


Untuk seketika, biarkan bayi berbaring sendirian sebelum anda menyambung semula sesi penyusuan. Dengan cara ini, ia dapat mendidik bayi bahawa jika dia menggigit, dia tidak akan dapat menyusu.


2. Tekapkan Muka
Ketika bayi mula mengetap bibir untuk menggigit, dekatkan mukanya ke arah dalam payu dara. Ini secara tidak langsung akan menyebabkannya sesak nafas lalu mendorong dia untuk menghentikan gigitan supaya dapat bernafas semula.


Sekiranya anda kerap melakukan panduan ini, lama-kelamaan bayi akan mula faham bahawa jika dia menggigit, dia akan mengalami masalah kesukaran bernafas. Dengan yang demikian, diharap bayi akan mengelakkan diri daripada terus menggigit di sesi penyusuan seterusnya.


3. Ketahui Punca
Sepatutnya di awal sesi penyusuan, anda sendiri perlu mengelakkan diri daripada digigit! Hal ini dapat anda lakukan dengan mengenal pasti punca yang mungkin menjadi penyebab mengapa anda sering digigit.
Berkemungkinan, ia berlaku kesan daripada perasaan kecewa bayi kerana tidak berjaya memperoleh susu seperti yang diingininya. Jika itulah yang menjadi penyebab, anda harus merangsang aliran susu sebelum menyusukan bayi. Antaranya, anda boleh menekapkan payu dara menggunakan tuala kecil yang telah direndam dengan air suam terlebih dahulu selama beberapa minit bagi melancarkan pengaliran susu.


4. Amati Corak Penyusuan
Di akhir sesi penyusuan pun, anda dapat mengelakkan gigitan bayi. Ini dilakukan dengan mengetahui sama ada dia suka menggigit apabila mula mengantuk akibat kenyang mahupun ketika puting hampir terlepas daripada mulutnya. Untuk itu, anda harus peka dan bersedia untuk menghentikan penyusuan setiap kali bayi menunjukkan tanda-tanda akan menggigit.


5. Posisi Selesa
Anda seharusnya sentiasa memastikan bayi dan anda sendiri berada dalam posisi yang cukup selesa ketika sesi penyusuan berlangsung. Sekiranya bayi mahupun anda kelihatan tidak selesa dengan posisi penyusuan tertentu, segeralah membetulkan posisi berkenaan agar lebih selesa.


6. Leraikan Dengan Jari
Apabila anda dapat rasakan bayi akan menggigit, segera masukkan jari kelingking di bahagian tepi mulutnya bagi meleraikan dia daripada payu dara. Namun, jangan sesekali meleraikan sesi penyusuan secara tiba-tiba tanpa memasukkan jari anda terlebih dahulu. Hal sebegini boleh mencederakan puting dan tentunya ia lebih menyakitkan.