Wednesday, February 6, 2013

bersalin,doktor dan hukum.


.::. salam .::.
entri kali ni sekadar ingin berkongsi
sebelum tu...
yang baik dari ALLAH,yang buruk dari diri saya sendiri.
tajuk/bab ni agak rumit
klu xberapa faham/muskil
kena tanya pada lebih arif ok

kisah check up time mengandung/bersalin
anak pertama saya akui
saya juga mendapat rawatan
di klinik gomen n bersalin czer juga doktor lelaki y handle
situasi di gomen semua faham
mmg kita xdpt nk pilih2 doktor
nauzubillah..masa tu ilmu saya dan suami agak cetek
rugi sgt rasa nya
tp alhamdlh
kali kedua ni
allah buka kan pintu hati kami
mendalami ilmu agama
masih proses berhijrah ke arah y lebih baik
setelah saya dan suami tahu hukum sbnrnya
selidik dan tanya pada y lebih pakar
sbnrnye xde istilah darurat
dulu saya berfikir mcm org ramai jgk
check up mengandung/bersalin ni darurat
dan timbul mcm2 alasan berkaitan hal ni
perihal agama,hukum..kita tetap kena amik berat
yang HALAL itu jelas,yang HARAM itu juga jelas
alasan darurat tu permainan syaitan
AURAT seorg wanita/lelaki sgt2 lah tinggi nilai nya
sbb tu islam sgt penting dlm menjaga aurat
walaupun byk pendapat 
saya lebih bersetuju utk kita berusaha terlebih dahulu
daripada sibuk berckp perihal darurat
isu yang sering timbul pulak
bab duit 
ye nk dpt rawatan/check up/bersalin
dgn doktor perempuan muslim
mmg agak terhad
terutama di gomen
klu di private
al maklum la
kena siapkan fulus
tp pendapat saya
klu kita boleh pkai kete 
usaha bayar bulan/insurans beribu2
beli brg kemas,soping itu ini
boleh je kita usaha kumpul duit
kenapa utk melahirkan zuriat 
kita cari alasan
saya frust sgt anak pertama saya kurang ilmu
tp belom terlambat saya nk perbetulkan
insyallah 
saya akan usahakan
saya pun bkn dr golongan pendapatan tinggi
yang penting
usaha,doa
insyallah allah permudah kan
hukum haram ttp haram
cth nye 
klu kita sesat di hutan
kita lapar sgt
tetiba kita nmpk ada seekor khinzir
agak2 kita nk mkn atau x
klu xmkn kita boleh mati
maybe ade y jawab
darurat so boleh mkn
tp terpikir x
selain khinzir tu
bkn ke ada cacing tanah
ade je siput babi ke
kan kita ada pilihan
lebih baik kita makan je siput tu dr khinzir
itu pendapat saya lah
mcm tu jgk dengan check up/bersalin
bkn ke kita boleh usaha cari pakar/doktor perempuan muslim
mmg dlm gomen ada
kdg2 check up klu dpt staf nurse/doktor
perempuan muslim
alhmdlh la
tp jadual staf bertugas xtetap
nxt week tgk2 dktor lelaki pulak
kat cna klu nk demamnd kena berleter la
dh free lg nk demand
bab ni salah pemerintah ok
xnk ckp hal ni
politik plak
he3
so kita kena usaha cari alternatif lain
sekarang dh byk private 
byk jugak doktor muslimah
bkn xde
suami wajib usaha utk isteri
aurat seorang isteri biarlah utk suami shj
mmg kita bkn saja2 dedah aurat
tp igt check up mengandung tidak dikira darurat
sbb kita xde kes emegency
kita tgh sihat
flow dia mcm ni
*doktor wanita muslim
*doktor lelaki muslim
*doktor wanita bukan muslim
*doktor lelaki bukan muslim
darurat yang saya faham
semasa nk bersalin tu
kita sgt2 perlukan pakar dr ramai pihak
dan betul2 xde pakar wanita muslim
dan semasa tu ditemani suami/muhrim
itu dibolehkan

dlm bab syariat ni
sememangnya kita kena amik berat
walaupun berat 
usaha sehabis mungkin utk jaga
buat ape simpan gelang emas
rantai emas
ape salah nya jual semua tu semata2
nk jaga syariat
harta tu dunia je
ada rezeki lebih
boleh beli balik
insyallah semoga usaha kita
dpt membentuk zuriat y lebih berkat


nk ikutkan pnjg lebar lg nk sembg bab ni
nt kita cntinue
maaf sekali lg,klu pendapat saya
ada y xsetuju
 .::. salam .::.






by AkUGaDiSiKaN

No comments: