Monday, January 21, 2013

tantrum sindrom



.::. salam .::.
tajuk entri kemain kan
mcm serius je bunyi nye
istilah sains je tuh
istilah kita2 ni ialah
ragam anak
haaa 1st time kena google bab ni
dr minggu lps
qaleesya agak lain ckt perangai dia
kuat mengamuk 
xpernah2 dibuat dia
slalu ok je
org tua2 plak kata 
jd mcm tu sbb nk dpt adik
ok kita amik semua pendapat
termasuk pendapat2 dlm encik google ni



ni antara wajah2 time xbuat hal
senang umi nak rest

tp klu mengamok
istighfar sambil urut dada
sejak minggu lps saya n encik asben mmg naik heran 
perangai ni jd tetiba
qaleesya mmg anak yang aktif/lasak
alhamdullilah cerdik n faham ape kita ckp
subhanallah
tp lately ni
time mengamok klu kita ckp or pggil dia elok2 
mmg dia wat derk je
naik geram jgk kdg2
tgh main elok2
tetiba baling mainan tu
mengamok xtentu psl
pdhal marahkan mainan dia
cth nye qaleesya ni suka main tudung botol
dia akan amik botol air
then akan main tutup n buka tudung botol
dulu berjam2 dia main
now sekali dia buat 
klu tudung botol tu xnak masuk elok2
dia terus baling botol tu
dan dia plak dh terbaring berguling
sambil jeri2 mengamok
menangis mcm kena pukul
macam sakit
bila kita pujuk
mmg xjalan
ckp elok2 tny nape
dah xnak jawab
fuhhh mcm ni rupanya
saya mmg cuba bersabar 
tp sejak mengandung
alah pulak
kdg2 mmg xterlayan
lepas dh ckp lembut2 elok2
xjalan mula la tertinggi suara
pukul teruk xpernah
nauzubillah harap2 x
tp setakat pukul tapak kaki
yess saya buat
tp klu tertinggi suara je
bila tgk anak balik
rasa menyesal sgt
anak bkn nya paham
pdhal salah saya yang xpaham dia
tgh cari tips ni ha
mcm mana nk handle perangai baru dia
mak mentua saya kata kejap je
kata dia budak2 mmg proses dia mcm tu
nt hilang la
tp ada perangai lain pulak
hu3 jgn la teruk kan
now klu saya tgk dia mgamok
saya tanya elo2k pujuk2
tp klu xjalan jgk
saya pas dekat asben
tp klu asben xde
saya biar dia kejap
saya bgn tenangkan diri 
he3 buat mcm xde ape jd
kdg2 dia ok terus senyap n cntinue main
tp kdg2 lagi kuat mgamok nye
kwn2 y ade xperince boleh share tips
hari2 saya dh runsing pk bab ni
ok la
nt klu ada tips dr sumber2 yang best
saya share

ok bai
.::. salam .::.



by AkUGaDiSiKaN

No comments: