Wednesday, July 20, 2011

Citer April

Salam pada reader2 sekalian..ececeh ayat nk mula gebang setelah choti selama 3bln.ramai yang tanya mane saya pegi kan???ada yang taw ada yang xtaw..meh nk citer experience saya yang mula bulan April lepas.act saya dah bersalin pada 19/4 pada usia kandungan 31weeks,septtnya due date 13/6 tp bb saya dah merengek2 nk kuar jgk he3 citer ni panjang owkeh
so pada sape2 yang rasa mual malas nk baca silalah abaikan :)
kita wat ringkasan dah la,kang wat karangan nt juling plak biji mata reader2 semua :P

30/3-----> pagi: check up pakar dihospital sbrg jaya.
still PP TYPE3 (uri bawah tahap 3 so kena admit ward) 
..saya pilih nk admit di HKB(kepala batas)
malam: check in lah konon kat cna hu3
time punya sedih :( kena pisah ngn encik asben.

31/3----> siang : bergosip2 dgn geng2 kes yang sama
malam: tetiba nurse xdpt cari heart beat bb.
dia kata saya ada contraction,saya xtaw ape2
even contrctn cmne pun xtaw so dihantar semula ke HSJ..

1/4----> pagi : still in labour room dgn pengawasan pakar
serius time ni saya dh tgk cmne keadaan nk
 bersalin normal,mcm2 saya tgk..time ni muka pucat lesu.
cntrction xde dh sampai saya pggil doc ckp nk
admit ward sbb naik tkt tgk owg lain dok sakit..tension.
so doc dh cmfrm saya xde tanda nk bersalin,
dlm pukul 2 3 ptg saya masuk ward.

1/4-18/4----> sepanjang tempoh ni saya buat benda yang sama tiap2 hari..
> dok bergosip dgn geng2
seangkatan.( mrs lau,mila,kak siti,zakiah..2 owg lg lupa nama :P)
>terpaksa layan sinetron la,marimar la :P
>berkelah tiap2 kali time mkn.
>tggu encik asben dtg teman tiap2 time dia break..
time ni terharu gle dia sggup ulang2 alik :'(
>hari2 menangis merengek nak balik tp doc xbg
so kena tggu sampai bersalin..boleh balik if uri dh type 1.
>hjg mgu mak saya dtg teman.
> tiap2 pg tgk muka doc yang sama,ramai plak tu.
> hari2 kena jawab soalan..ada tulun dalah ke x?semua ok ke?
kena jawab OK :)
sampai lah....

19/4----> pagi : dah merungut sakit ckt2 dkt encik asben..igt xde ape2.
ptg : makan ckt sup ayam mak mentua buat..
ckp kat encik asben xsedap hati,xlalu mkn.
sakit tu makin kerap rupa2nya rasa
 tu contraction..crius saya xtaw
sampai lah rasa makin kerap saya terpaksa tny nurse
then dia rasa kat perut..trs ckp cntction.
sekelip mata doc dtg cucuk tgn saya
(masa admit dh cucuk tp saya cabut sbb ssh nk solat :P )
nk masuk air pas2 kena puasa :(
jantung makin laju..
call encik asben..
encik asben otw saya dh kena masuk labour room
time pny lah tkt,terigt mcm main2 je.
kat dlm tu mcm2 hal jd..
pakar dtg check tgk btl x cntrction.
saya dh meleleh air mata sbb tkt..yelah byk efek
klu bersalin xckup bln ni..cian bb nt.
time ni scan berat bb 1.9kg mcm tu.
sampai dh cmfrm cntraction doc ckp nk operate
yelah kan uri bwh mmg xde harapan nk normal.
redha jelah..time saya boleh pulak  mintak doc tggu 2 3 hari lg
he3 mane taw hilang ke..
then doc siap bg syarahan kat saya
hu3 saya kena operate cepat sbb tkt turun
darah nt efek kat bb.
time ni tuhan je taw..keliru ada,tkt xyah cte la.
bila encik asben sampai baru la saya ada semangat ckt.
thanks sgt kat dia..byk bg sokongan.
saya redha terpaksa bersalin awal..
dlm kul 1pg saya masuk operation room.
semua fmlly dh tggu kat luar,time ni mmg menggigil sgt.
sampai lah saya dgr suara bb..xsangka airmata tetiba je meleleh.
dah jd umi pun saya.
igt dh lepas dugaan..tp belum lg.

2pg : saya masih dlm labour room tggu sampai stabil.
anak lgsg saya xdpt tgk..cuma dgr suara dia je.
rupa2 nya dh dihantar ke wad lain utk masuk dlm incubator.
bila saya sedar,anak saya dihantar ke HT(taiping)
encik asben dan mak mentua saya follow bb
kat cna,incubator di HSJ xckup so kena hantar ke cna,e2 je yang paling dekat.
2/4 ptg : encik asben dtg tgk saya.baru saya dpt jumpe dia
cndition bb stabil cuma still dlm incubator
nk bg paru2 dia stabil.
alhamdullilah bb saya agak berat utk 31 week..2.06
lega saya dgr.
2hari pas2 saya discaj.
2hari kemudian baru encik asben bwk saya ke HT utk tgk ank.
sakit2 pun saya gagah jgk pegi,xtahan dh xdpt tgk ank hu3
saya n bb kat cna selama 2mggu..
tggu bb stabil then dekat ble discaj..berat bb plak turun..tggl 1.7kg
aduh encik asben nk kena kje dh,mcne nk teman saya so
mintak transfer ke HSJ tp ditolak dgn alasan penuh..
kat cni mmg bengang sgt,alasan xlogik lgsg..
bb cot pun penuh bkn incubator.
so saya mintak doc call H.sg petani..alhmlillah ada kosong.
kat H.sg petani 5hari..alhamdullilah berat bb dh 1.8kg..
ble discaj..lega sgt time ni..
semua fmly tgh tggu nk tgk bb.
lepas 18hari..saya berpantang kat rumah mak saya.

haaaaaaaaaaa panjang kan,konon nk pendek kan cte he3...e2 la 1st xprience saya..nasib baik ada asben n fmly yang support saya,kuat jgk la semgt saya..
now bb saya Nur Syaza Qaleesya dh makin membesar..dah 4.5kg 3mth.
thanks pada yang doakan utk saya dan bb c",)


Nur Syaza Qaleesya Mohd Syafiq
3mth

;) later saya tunjuk pic2 Qaleesya dari awal owkeh..


by AkUGaDiSiKaN

No comments: