Wednesday, August 25, 2010

MENU HARI KE-15

.::. 2day kita tgk2 ape menu saya masak utk buka semlm eh..smlm berbuka ber2an dgn encik asben dirumah kami.
arini baru nk letak juadah2 ni,xnak letak hari2 sgt sbb takoooot terliur he3 leleh air liur kan :P
smlm saya masak menu pebret saya...SIZZLING YEE MEE.encik asben xpebret sgt tp ttp layan samapai 1 pggan lebih,kenyang nya samapai kesahur la,sahur mkn nasi ciput je :D .haaaa hebat kan mee nih.
nah resepi menu2 saya bg y rasa2 xpenah try wat...mmg mavellous


SIZZLING YEE MEE

 *kuah*
4 ulas bwg putih-cincang2
1/2 inci halia-cincang2
4 biji cili kering-potong2 kecik
3 sudu sos tiram
3 sudu kicap pekat
3 sudu kicap cair
1 keping dada ayam-selera masing2 klu nk letak y lain
4 cawan air-klu nk kuah byk lebihkan air...saya agk2 je :)
sawi-potong2(saya rebus asing)nk letak trus pun boleh.
5 cendawan Shitake-potong 4(rendam dulu kejap)
sedikit gula n garam
1 sudu-tepung jagung(bancuh dgn air)
*mee*
yee mee-ble jgk klu nk pelbagai try jns lain
telur-pecahkan bila last2 nt.*xsuka jgn letak he3
*cara2*
1.tumiskan bwg putih + halia +cili kering
2. dah garing ckt bhn tumis,masukkan ayam hingga empuk.
3.masuk air 4 cawan.biar didih.
4.masukkan sos tiram+kicap pekat +kicap cair.biar sekejap.
5.masukkan cendawan.biar didih.bg y nak masuk sayur boleh trus masukkan.
6.masukkan garam n gula secukup rasa.
7.masuk bancuhan tepung jagung,bg pekat.
8.dekat2 nk makan panaskan kuah n masukkan yee mee dan telur.
9.nk lebih pedas ble buat cili padi kicap :P mmg sedap

.::. utk kuih pulak smlm just buat roti goreng bersama sosej n cheese.smlm mmg xke bazar ramadhan,kan jimat :)
roti mmg kenyang mkn ckt pun,sedap dgn lelehan cheese nya he3
nk try???easy sgt nk wat.

ROTI BERSAMA SOSEJ N CHEESE
 6keping roti gardenia-potong tepi
6 sosej-potong hujung2
3 keping cheese slice-1 saya bahagi 2
2 biji telur-utk lekat n nk salut nt
sedikit garam
sedikit serbuk lada-klu nk ckt pedas lada :)
serbuk roti-saya xletak sbb xde stok he3
minyak-utk goreng
cara2
1.lenyekkan roti gerdenia tuh sampai nipis(dah siap potong tepi)
2.masukkan sosej + cheese.kemudian gulung.
3.lekatkan roti y digulung tadi dgn putih telur.
4.celup roti gulung tadi kedalam telur y dah dipukul dgn sedikit garan dan lada.
5.klu ada serbuk roti,gelekkan roti gulung tadi atasnya.
6.kemudia goreng sampai kekuningan.
7.toskan dan siap.


.::. ni pencuci mulut...simple sensangat(bkn sesunggut)...AGAR2 MILO.y ni semua taw dh nk wat kan,very d easy mesy.sedap + senang + cepat...

.::. ni rupa meja berbuka saya n encik asben..simple y penting ada air BLISS STARWBERRY..pebret sgt. .::.alhmdullilah,dah selesai hari ke 15.hari ni pula kena berbuka di UiTM dihatiku bersama Dato VC.encik asben dihantar kerumah maknya semula he3.
........selamat mencuba.........

No comments: