Tuesday, December 17, 2013

my suwettt Bf journey

.::. salam .::. 
tajuk kemain nk jgk omputih kan
pdhal hari2 makan sambal belacan
 he3

sejak dh ada 2nd bb rasa nya blom story 
bab bf kan
saje dtg idea nk share
how to manage your breast milk
wahh 
mcm pakar 
owhh tidak la pakar
tp alhmdlh
pengalaman dari anak 1st dulu byk membantu
and saya still mengali ilmu bab2 penyusuan ni
pd saya bila dapat menyusu anak
subhanallah..sgt2 indah
i luv pumping session
i luv buat stok samapi ketat freeze
i luv my bb when direct feeding
semua lah i luv i luv
>___<

ok first
kena set ur mind klu nk bf ni
since ur planning nk ada bb
doa sila jgn putus2 ye
makan kena jaga
sila ambil yg berkhasiat
elakkan kafein/berkarbonat tuh
klu xboleh pun..kurangkan

ni saya share utk yg sungguh nk bf ye
setakat ni ramai jgk msg kdg2 call
sembg2 tny mcm2 pasal bf ni
sbg kawan saya share ape yg saya taw je
alhmdlh sedikit sebyk dpt jd panduan
saya akan support n bg smgt pd sape yg ikhlas

so brg2 ape yg tiap2 hari ada date dgn saya


ni diaaa..asben pun xdpt dating hari2 dgn saya
1.electric pump
2.storage bag/bottle
3.cooler bag


mcm electric pump tu saya rasa xde la wajib ada
ikut kemampuan
awal2 dulu saya beli yg murah je
jgn plak hanya sbb xde pump
trs xjd bf ye
klu ikut sejarah saya bf ni
penah guna yg brand murah tp xtahan lama la
so encik asben belikan yg electric pump tuh
brand spectra 
time tu ada sale..harga xigt dh
time tu teringin tgk brand lain
tp kesian plak  so saya pilih yg sedang2 je harga nya
and alhmdlh..spectra dh berkhidmat dr qaleesya lg
so dh 2thn lbh umur nya
lps rosak pump saya awal tu
saya guna manual
guna tgn saje smpi lebam
tp saya xde mslh..enjoy je perah
hehehe
pam tu mmg standby dlm opis
siap letak bwh meja
nk pam??sila kebawah meja
hahaha
nasib bilik sorang2
lock the door owkeh
make sure aurat terjaga nk pam kat mne pun
:)


then kena la ada storage utk stok
bg yg kje opkos kena buat stok
dekat2 nk kje make sure kena buat calculation
kita boleh try bg bottle dh kat bb
tgk sekali minum bpe oz dia minum
mcm bb qaleef
xlebih 3oz sekali minum
qaleesya dulu 2oz sekali minum
sehari dari saya kuar kje
sampai balik kje
xlebih 4x diorg minum
so total sepanjang saya tinggal kena ada 
dlm 12oz
utk storage saya guna sorage bag and bottle
tp saya prefer bottle lagi
boleh cuci n guna semula
jimat ckt
storage bag pakai buang
stok hari2 saya bwk balik dr kje
4-6 bottle
pam kat tmpt kje 2-3x mcm tu
ikut la klu bz 2x klu free ckt 3x
alhmdlh setakat ni mmg cukup



sepanjang di opis
semua susu saya simpan dlm cooler bag
xde peti ais dlm bilik
cooler bag pun saya beli sekali pam
cooler bag saya guna boleh tahan 8-12 jam
kena guna ice pack jgk 
saya 3 ketul ice pack 1 dh pecah 
hu3
ice pack make sure dh bekukan dr umah 
insyallah mmg tahan
time balik still sejuk lg
dlm online belambak skg
bangga sgt ramai org prihatin dgn brg utk bf ni

sebenarnya senang sgt nk handle susu2 ni
mudah je
lgsg saya xrasa terbeban
mmg kdg2 tgk terkejar2 nk pam
klu lmbt pam agak bengkak stok kita he3
tp btl2 saya ckp
saya rasa syukur and bahagia 
bila dpt tgk hasil
hasil pam,hasil stok dan hasil pada anak
subhanallah mmg anak minum susu ibu ni
luar biasa
hanya yg alami je dpt rasa

nk bg susu byk plak saya xde la tips tepat
semua ni ikut badan msg2
tp plg senang
ikut je makanan sunnah
kurma + madu
mudah je nk cari
milk booster plg mujarab
saya ada makan jgk
dan saya ada jgk try supplement lain
maklum kje dgn anak nk handle mcm2 lg
bdn cepat letih
so saya try 
bekpes setiap pg
pun berhasil utk bykkan susu
tp igt ye
klu susu ckt jgn stress
xperlu kita nk bandingkan dgn hasil org lain
kdg2 susu kita pam ckt tp pekat
so anak mmg akan kenyg
qaleesya dulu maintain 2oz je smpi 5bln
mula2 risau xckup xkenyg
tp xde plak dia meragam lapar
then dia nk direct feeding je 
hu3
dulu dh cte kan

utk my bb qaleef


mcm qaleef plak anak lelaki
diorg agak kuat minum
3bln ni masih maintain 3oz
klu kat umh saya bykkan direct feeding
mmg susu akan byk
kerapkan pump klu boleh 
4jam sekali pump
mind set kena tenang jgn stress
pk yg indah2 je he3
lg kerap kita kosongkan 
lg byk susu
insyallah
yg penting niat,doa 
kena usaha lebih

sape2 nk sembg nk tnyklu ada mslh
boleh email saya
fick_riey@yahoo.com
insyallah saya tlg ape yg termampu

alhmdlh anugerah yg plg indah
membesar dgn susu ibu
semoga menjadi anak yg soleh dan solehah
amin









by AkUGaDiSiKaN

No comments: