Thursday, March 28, 2013

10 Bersaudara bintang al-quran

.::.
salam
hari indah penghulu segala hari
alhamdullilah dpt jgk buat entri 
ssh betul nk amik mood
juat nk share hasil pembacaan saya
dari buku pemberian dari biras(isteri abg ipar)
syukur sgt rezeki saya dpt baca buku ni
act dh lama abih baca
ni baru terigt nk share
subhanallah isi yang nk dismpaikan sgt2 berguna




ni buku nye
1o bersaudara bintang al-quran
buku ni dlm bahasa indonesia
tp jgn risau bahasa nya mudah kita faham
insyallah

sejak kawin saya dh pasang niat
bila ada anak
insyallah saya nak didik anak2 saya
secara islamik
nk terapkan nilai2 islam dari kecil
bila termenung sekejap kdg2 hati saya btl2 risau
dunia sekarang..sgt mencabar
siapa xpernah buat silap
termasuk saya
tp alhmdullilah
tuhan masih bg peluang utk kita bertaubat,berubah dan 
berhijrah ke arah yang lebih baik
sejak ada anak
saya dan suami cuba sedaya upaya
nk didik supaya anak kami jd anak soleh
tp kita sbg ibu bapa
kena berkorban
igt lg mmg saya dan suami duduk berbincang hal ni
dgn kes remaja skg buat kita jd takut 
terpikir mcm ne la anak2 kita nk hadapi dunia luar
klu kita xcukup ilmu
klu kita xdidik anak2 dgn betul
alhamdullilah
anak jadi pengerak utama
utk saya dan suami mula berubah,mencari ilmu..mula berhijrah
tujuan saya cerita bkn la nk tunjuk
saya dan suami serba serbi sempurna
ilmu harus di cari dan digali
jgn pernah berhenti cari ilmu
lagi kita cari kita gali
lagi byk yang kita perlu perbetul

buku ni sedikit sebyk jd panduan
kisah dlm buku ni diambil 
dari kisah benar membesarkan anak
kisah dari sebuah keluarga
dari indonesia
sepsg suami isteri yang sememangnya
mencintai al-quran
al-quran dijadikan panduan dlm mendidik anak2
subhanallah..10org anak
bygkan cabaran dunia sekarang 
seorg pun dh mcm2 hal
tp insyallah klu hidup
berpandukan al-quran
10 org anak mampu menjadi anak
soleh/solehah

pada saya yang penting
usaha,doa dan tawakal
antara yang diterapkan oleh keluarga ni
suami isteri mula dari dlm rumah itu sndri
perlu utk kita hidupkan
suasana ketenangan dlm rumah
rumah mmg tmpt byk masa kita dgn anak2
alunan ayat suci dan zikir
menjadi hawa telinga seisi keluarga
insyallah kita pun boleh cuba
zaman sekarang mudah
pasangkan cd dgn alunan zikrullah
even anak2 tgh main2 
kita kat dapur tgh masak
boleh sama2 zikir
masyallah tenang kan
kanak2 ni terbukti klu hari2 dgr
insyallah senang je dpt hafal
mudah2an sambil anak2 main kat luar
dia berzikir sekaligus menghafal ayat2 suci
suasana dlm rumah juga 
tidak ada pengaruh tv
sedikit sebyk kita boleh kurangkan
subhanallah
saya dh nmpk kesan nya
alhamdullilah
langkah utk tidak ada tv
ternyata berbaloi
awal2 mmg agak berat
yelah dari kecik sepanjang dirumah
makan tido depan tv
sekarang sejak xde tv
masa dirumah dpt diisi dgn bacaan al-quran/berzikir
ada masa utk kita bermain dgn anak2
mmg berbeza suasana nya

persekitaran rumah juga kita perlu lihat
pasangan ni ada ilmu dan kemahiran dlm 
mengajar 
maka kesempatan diaambil dgn mengajak anak2 jiran
turut sama dtg mengaji
maka dgn secara xlgsg anak2 dikelilingi rakan2 yang baik akhlak
pemilihan rakan2 anak juga kita perlu pantau
pengaruh rakan ternyata sgt kuat

klu nk saya kupas 1 persatu isi buku
panjang berjela sgguh entri saya
tp ini lah sedikit sebyk saya nk share
klu nk boleh cari buku ni
sememangnya kita harus berbalik
pada islam pada al-quran
disitu ada sinar
ada jalan keluar 
yang penting kita berusaha utk menjadi
muslim/muslimah yang mencintai al-quran
yang dpt melaksanakan tangunjawab kita
sebagai hamba NYA
anak manah allah
xsalah klu kita perlu berkorban
semata mata utk menjaga amanah2 allah ini
wallhuallam..

salam









by AkUGaDiSiKaN

No comments: