Showing posts with label bersalin. Show all posts
Showing posts with label bersalin. Show all posts

Thursday, December 5, 2013

pengalaman bersalin kali ke2-part3


.::. salam .::.
moh ler kita cntinue
mcm la hot sgt citer bersalin je pun
siap part bagai
he3

after admit 2/9
register admit ptg
dlm 6ptg baru serah diri
ya allah berat sgguh nk pegi
tp xcited pun ada
xsbr nk tgk nk cium bb
sedih giler mlm tu dekat ward
1st night tdo tanpa qaleesya
sejak bersalin kan dia
xpenah berenggang
even kursus jauh2 pun saya mtk tgguh 
kali ni nk xnak kena pisah jgk
drama airmata jgk la mlm tu
saya igtkan admit mlm tu dh nk induce
no no no
pagi kul 8 baru masuk ubat
dannnnn...
saya masih harap ada bukaan
mne taw dpt bersalin sblm masuk ubat
cntraction ada mlm tu
makin kuat jgk
nurse tgk saya berkerut2 tahan skt
so dia tny nk check ke bukaan
trs angguk laju2
alhmdlh akhirnya ada bukaan
1cm 
alhmdlh ya allah
ada jgk gud news dr xde lgsg
call encik asben bg taw
wow syok dia
msg2 doa klu2 sempat sblm masuk ubat
sambil sembg2 kat fon
dgr qaleesya dok jerit 
kemain happy dia dok main2
wah ummi je emosi lebih
hahaha
normal la tu

so mlm tu bermula episod tdo xlena
menahan cntraction yg manja2
time subuh mcm tu check sekali lg
still 1 cm
ok xpe
redha je
perancangan allah adalah yg terbaik
tggu jelah kena induce
jeng jeng kul 8lbh doc pakar dh masuk ward
geng ibu prgnt yg nk induce
mcm berjemaah je tgu turn kat katil
masuk ubat dlm kul 9pg
then kena tggu result bukaan lg 6jam
whattttt 
lambat nya
saya dok harap sgt cepat bersalin
cepat ckt discharge
hahahaha xpenyabar sgt
owhh pichar kat ward mmg xde
kali ni prgnt xsuka posing2
he3

lps induce dh settle
cntraction makin kuat
tp still gagahkan diri jalan2/nyembang2
ada yg dh 2x masuk ubat
xbukak jgk
xpe pk positif
tgh hari t tgu asben masuk time melawat
encik asben dtg bwk nasi
dh makan kenyg semua
cntraction kali ni mmg super kuat
tahan smpi peluh2
mulut mmg xbyk ckp dh
doa nabi yunus tu xhenti2 saya baca
time ni mmg xdpt dh nk solat zohor
dok cari kekuatan jgk sbnrnya
kata dlm hati ok tgu 5mnt lg nk p solat
tgu pakar dtg kul 2
asben turun solat
doc pakar dtg nk check bukaan dh bpe cm
igtkan nk solat la lps doc kuar
smpi turn saya
nebes nebes..peluh dh muka ni
tahan nafas..ok
4cm..labour room
wow ptt skt giler
terketar2 tahan sakit
ok ni baru 4cm..imagine nk tgu 10cm
hahaha bukan nk bg takut ye
rileks je..
buat mcm saya
jgn pk byk..redah je
ngeh ngeh

nurse dh dtg bg hint sblm kena tolak ke labour room
ape lg,amik towel
mandi puas2
bg wangi2
prepare brg2
dan tips nk bg bukaan cpt
bykkan jalan
mandi kerap2
kita usaha jelah yg tentu allah jua

dah mandi dah wangi
dtglah wheel chair
sila lah duduk ye
nk pegi berjihad dh ni
dlm hati xigt ape dh
igt allah doa byk2 bg mudah je

call encik asben tggu di labour room siap2
sbb saya awal2 dh request nk bilik sorang
so encik asben ble masuk teman

seram sejuk takut
act tahan sakit sama he3
finally masuk lah saya dlm labour room sebenar2 nya
sorang atas katil khas utk bersalin tu
kat dlm tu dh kena siap2 buka ape yg ptt
dan alhmdlh
niat saya nk menjaga aurat masih terjaga
sgt2 prihatin nurse kat cna
even doc incharge saya jgk
perempuan
spt yg saya doa2kan nk bersalin dgn doc perempuan
walaupun usaha saya di awal prgnt
cari doc perempuan xdpt
sbb pblm uri bwh
byk hsptl xsggup amik risiko
diorg xde bank darah
pasrah dan redha saya ke hsptl gomen
rupa2 nya allah dgr doa saya

so lps dh masuk labour room
diorg tgl je kita dlm tu
tp kejap2 diorg dtg la check 
sbb nya kena tggu bukaan btl2 10cm
mak aiii sakit xhengat dh ni
dari baca doa dlm hati
smpi la mcm saya tgh bagi ceramah
hahaha baca kuat2 dh time ni
masuk labour room dlm kul 4ptg
hampir 2jam jgk la kena tahan skt
nasib baik ada sorg nurse tu teman
budak prktikal kot
tggu je dia tepi saya
kejap2 saya mintak air
dahaga sgguh..mmg dh mcm org tgh ceramah
kering tekak
besi katil pun saya pegang terasa dh mcm ais ketul
sejuk giler kot
kat hsptl asben diorg pggil dekat nk bersalin je
dlm kul 6 lbh doc incharge dtg 
check bukaan lg
tgh cntraction kuat mmg xterasa bab ni
even time pecah ketuban pun
ok je tuptup rasa air suam2 je kuar
baru taw rasa air ketuban cmne
he3

sblm tu doc ada tny
skt sgt dh ke?
saya angguk2 je
dr td nk terkencing sgt2
tp ntah xboleh nk kencing
try masuk tiub pun dok rasa lg
sbb klu pundi kencing kosong
senang nk deliver
ok doc sembg2 jgk time saya sakit
tny nape saya xnk amik gas
mmg dr awal diorg offer
sbb ble kurangkan skt
konon nk tunjuk terer 
mmg saya xamik..sbb rasa ble je tahan lg
dan...ada jgk terbaca
klu amik gas awal2
nt letih nk push
sbb dh laloq he3 pk logik
mcm btl je
so bertahan la saya disitu hampir 2jam

now doc seluk miss v
maybe tgk saya skt sgt
kali ni cntraction kerap
rasa nya 2 3minit sekali dh
jeng jeng..tgh skt berdebar jgk tgu
mcm tgu result exam
7cm sudah
alhmdlh cpt jgk
sbb klu lbh 8jam xbuka
kena czer
syarat dia mcm tu
ada history czer mmg xleh tgu lama
kes saya plak sbb czer baru 2thn lps
tkt luka czer pecah
erkkk dgr seram jgk
alhmdlh tgh2 seluk doc kata try push
sbb nmpk mcm sakit sgt
opkos la skt sgt doc
klu xsakit lain la muka saya ni
nasib baik tgh nk push masih igt 
cara nk tarik nafas cmne
ada la blajar ckt cmne nk senang push
time ni waras lg
sekali try doc ckp
ok..good pndai push
trs push la
hahaha kes saya mmg xtgu 10 cm dh
xtaw la npe
maybe doc dh rasa kepala bb
saat ni mcm emegency
xsempat diorg nk pggil encik asben masuk
saya pun mmg xigt dh nk bg taw ape2
1st push nk try trs jd btl2
kelam kabut semua
tuptup ada 3doc pakar
semua perempuan
sekali lg alhmdlh...siap ada tolong pegang tudung saya
subhanallah 
baik2 sgt staff kat cna
memahami saya xnk buka tdg
nk cte proses push tu
mmg xdpt nk gambarkan
serius cepat sgt jd
cepat xcepat pun 
setgh jam jgk xsalah saya
smpi saya letih xde tenaga dh
bb dh nk kuar tp agak besar
mcm xdpt nk deliver normal
sekelip mata semua bising
cari operation room
call operation room tp xde kosong
tgh skt tu saya masih dgr lg 
klu lmbt bb nk lemas dah
ya allah 
saya mintak sgt dlm hati bg saya kekuatan
saya nk teruskan normal
saya xnk anak lemas
cntraction dtg je
sekuat hati guna semua tenaga yg ada
saya push jgk
tiga2 doc termasuk nurse bg support
try jgk sbb kesian bb
sambil tu saya dgr doc kira masa
kl lmbt bb lemas dh
push yg last dgn bantuan vacum
alhmdlh
tepat 7.01mlm
syukur 
keluar la
muhammad fiqriy qaleef


subhanallah
sempat saya tgk bb fresh lps kuar
qaleesya dulu lps 2 hari baru dpt tgk
sbb pre matured kan

lps dh tgk bb dh tgk bb ape
start pulak proses jahit menjahit
kali ni mmg saya sedut gas
mmg sedut xstop dh
maklum la klu vacum mmg agak byk koyakkan
lg pun kebykkan 1st time normal
mmg agak byk kena jahit
igtkan dh berakhir ujian saya
rupa nya luka saya xdpt nk dijahit dlm labour room
luka yg agak luar biasa
hahaha faham2 jelah
sakit dia smpikan sedut gas pun
saya still sakit
smpi mintak doc stop jhit
and...saya terpaksa ditolak ke operation room
special kes
perineal repair
org medical taw la nih
wahh saya still igt sblm masuk OT
terdgr staff dok tny doc
kes ape nih
nk tulis kat board
punyalah tkt sakit
yelahkan lps2 bersalin xpe jhit
sbb xterasa sgt lg
ni dh agak lama
time tu dlm pkul 9 ke 10 mlm dh
xigt sgt
tp rupanya bius satu bdn
sedar time angkat ke til je
sedar balik dh siap semua
dlm 11mlm baru tolak ke ward
e2 pun mamai2 lg
kul 1pg baru encik asben balik
kesian tgk dia
dr tgh hari tgu saya


hahhhhhaa 
punya la pnjg cte saya
mula nya xnak share
malu plak 
tp kenangkan ni 1st time
why not saya share
lgpun rmai kan membe2 tgh get ready
mental n fizikal nk bb
nasihat saya
apa pun kita plan
jgn tkt jgn pk negatif
tiap2 anak tu xsama 
jgn lupa
janji allah e2 pasti
cuma kita je jgn putus2 berdoa
bykkan solat sunat
bykkan baca al quran
tawakal
uasaha
insyallah 
guna je konsep
apa pun kasi redah
he3
nt sape bersalin jgn lupa share
kite pun nk taw jgk experince korang
ok

puas ati x dh cte semua
>____<

maaf klu ada bahasa yg kurang senang dlm blog saya
sharing is caring



now mom of two
hepp hepp hoorey

.::. salam .::.



by AkUGaDiSiKaN

Wednesday, December 4, 2013

pengalaman bersalin kali ke2-part 2


.::. salam .::.
bismillahirahmanirahim
ada yg tggu part 2 eh??
haha saje kan pdhal ble je nk longgok sekali
saje la bg best ckt
ala2 drama ptg2 tuh
btw citer yg saya share ni
just utk memori saya dan anak2 nt
dan juga nk share pengalaman bg yg nk jd ibu or dh jd ibu
so dpt jgk prepare ape yg ptt
saya sndri klu nk buat ape2 suka baca
pengalaman org lain dlm blog
sgt2 byk membantu
amik yg positif jelah ok

ok drama dh nk mula
lps check up dgn pakar 
hari tu pagi tu
saya puasa
time scan nk tgk position uri
doc check up tu perempuan
lemah lembut sgt,prihatin
alhmdlh
uri nmpk mcm ditempat normal
xsama mcm report dr pakar sbrg jaya
punya lama dia belek2 screen scan tu
then nk make sure btl
doc mintak saya minum
so terpaksa la saya buka puasa
just minum air kosong byk2
bg pundi kencing penuh
so nt scan akan lebih clear
hhhhaaaa ape lg
dgr mcm tu je saya dh rasa nk lompat bintang
he3
kuar bilik nmpk encik asben n qaleesya
kami xputus2 doa mintak2 btl uri normal
lps minum
mula rasa nk kencing
trs masuk scan
finally..uri dh normal
siap ketua pakar kat c2 dtg
3 org doc pakar time tu
masing2 diskuss btl ke x
yelah tkt klu salah 
risiko besar
last2 yup
sepakat mmg uri normal
ya allah time tu 
mmg xde apa yg saya dan encik asben
nk ckp
hanya mampu angkat tgn tanda syukur
syukur ya allah
kau makbulkan doa2 kami
so..mula episod
tunggu sakit
tunggu contration
dpt la beraya sakan
yahhooooo
seminggu lps raya due date
klu sakit doc mtk dtg
boleh deliver normal

mmg raya thn ni bermakna sgt
pulun mkn xhengat dh
sambil2 tu saya mmg blur
sbb contraction dh mula rasa
tp xsungguh
dekat 2minggu jgk
lps tu satu mlm 
sakit perut mcm senggugut
pukul 1 kejut encik asben
melompat dia
panik sgguh
trus siap2 brg
bwk qaleesya tgh tdo anta umah mak mentua
then pecut ke hospital sg ptani
30mnt jgk dr sbrg jaya nk ke cna
tahan jelah pdhal 
hospital sbrg jaya tepi je umh mak mentua
lg sekali doa mintak2 semua dipermudahkan
jauh jgk tu

tuptup smpi
yelah dekat 2pagi
kete xbyk
lenggang je
dupdapdupdap
masuk labour room
senang hospital ni
teratur semua urusan
dh register semua
tggu doc dtg nk check bukaan
hahaha tang ni agak suspen
ni lah 1st time nk merasa
time seluk mmg kena tarik nafas dlm
tp ntah mcm ne terasa sakit jgk
hu3 1st time kan
sedih nyaaa xde sebarang bukaan lg
huahua tp serius graf ctg 
mmg xcantik dh
ada cntraction
so doc mintak stay sejam lg
elok tgh buat ctg
hilang plak contraction tu
pelik tp ntah maybe warning je kot
ctg dh cantik
ble discharge
subuh jgk smpi umh
mc seminggu
bermula episod kejap2 cntraction kejap2 xde
almost 2 weeks mcm tu
then bpe hari je dekat due date
kuar tanda lendir dgn darah
tp ckt sgt
kali ni igtkan btl dh nk bersalin
pegi check up balik
xde jgk bukaan
perghh mmg bb nk dok dlm lg ni
saya ckp kat asben 
lps ni tggu sakit xtahan sgt baru p
malu dh kot asik xjd je
hahaha
kena marah ok bila saya ckp mcm tu
encik asben ni dia pk
klu sakit je boleh trs bersalin
mcm dlm tv
huahuahua ptt la kelam kabut semcm bila 
cte saya sakit
pengaruh tv sgguh
sila jgn percaya dlm tv tu
truk sgt diorg tunjuk 
lps seminggu still mcm tu je
doc bg chance smpi seminggu je lg after due date
if xde bukaan jgk
kena induce lah jwb nya
sudah..balik gigih pulak google
"pengalaman bersalin induce"
haa kan saya dh ckp
blog ni manfaat time2 mcm ni lah
baca experince org lain
so klu jd kat kita
boleh get ready and taw ape nk buat
tggu punya tggu...
mmg kena induce
kena admit 2/9
mula la episod sedih berairmata 
gitewww
cntinue part 3
 >__<
peace


cayunk..tu bukan peace
:p




by AkUGaDiSiKaN

Tuesday, December 3, 2013

pengalaman bersalin kali ke2-part 1


.::. salam ukhwah .::.
bismillahhirahmanirahim
terketar-ketar pulak tekan keyboard
dh 3bln cuti
hari ni baru sempat pegang lappy
dan hari ni jgk baru ada kekuatan nk citer
xsgka ada plak reader yg request
hahaha igt xde yg berminat nk taw
maklumla citer bab bersalin ni lebih kurang je
tp tiap2 org lain experience

ringkas nya..
erk xde ringkas sbnr nya klu nk citer bab ni
kiter buat part 1 lah ok

saya bersalin 3/9/2013
selepas over due seminggu
sblm tu mc xtaw nk ckp
xterkira dh doctor bg
mild contraction selama hampir 2 minggu
nk jln or drive mmg xlarat dh
kdg2 rasa sihat nmpk la muka saya 
tp mcm tenggelam timbul 
sampai ada yg igt saya dh bersalin
pdhal xmeletop lg

kisah awal nya saya mmg dh prepare utk czer
sape yg ada bc entri sblm ni
saya mmg uri bawah tahap2
sejak 4bln lg
mcm2 dh usaha tp still sama smpai 8bln
siap gaduh dgn doc sbb xnak admit
siap berdrama airmata dgn encik asben
sbb mintak dia izin dan restu
keputusan saya utk sign xnak admit
slps siang mlm saya pk berdoa xputus
saya sign utk amik risiko
mmg berat
tp dlm hati saya kuat sgt 
yakin sgt xkan jd ape2 pd saya dan bb
hal ni mmg saya mintak encik asben 
rahsiakan dr family saya dan mertua
bila diorg tny
kami just jawab uri bawah tp still ok

selain kes uri bawah
doc jgk ada ckp bb saya kecik dr jangkaan
whattt???mmg terbeliak jgk dgr
mcm xpercaya
so doc mintak saya dtg hospital 
setiap hari..haari2 okeh
nk muntah tgk hospital
owh..ni check di hospital seberang jaya
mmg pakar dia ramai
tp serius saya ckp
pakar yg kurang kualiti
akhirnya saya mintak utk tukar ke hsptl sg petani
mmg encik asben xpuas hati
saya pun opkos la kan
so sekali lg sign
kali ni utk discharge 
deliver dan check up di hsptl sg petani

last check up mmg pakar dh sahkan
uri bawah tahap 3 
xde ape boleh buat dah
czer at 38 week
bulan puasa time tu
letih sgt2
puasa pun on off
terpaksa hu3
oh yaa...reason lain sbb xnk admit
siap kira klu admit kena raya dlm ward
oh no no no
^_____^

time raya
62 kg

2 weeks sblm raya 
jumpa pakar di hsptl sg petani
utk amik date czer
dh buat semua preparation
mental fizikal dh ready
xpk ape dah
rilek je maklum la
kan dh de experience czer
hahaha

and lps check up....
subhanallah
biar betul
cntinue part 2



by AkUGaDiSiKaN